24 ЛИПНЯ
6-та седмиця після П’ятидесятниці
24 JULY
6th week after Pentecost
Згадування чуда вмц. Єфимії Всехвальної, що через нього православ’я утвердилось (451). Рівноап. Ольги, вел. кн. Київської, у святому хрещенні Єлени (969). Мч. Кіндея, пресвітера (ІІІ – ІV).читать дальше
Ржевської, або Оковецької (1539), та Борколабовської ікон Божої Матері.
Свята великомучениця Євфимія звершила мученицький подвиг в місті Халкідоні в 304 році, під час гоніння, піднятого на християн імператором Діоклетіаном (284-305). Півтора століття тому, коли Християнська Церква стала панівною в Римській імперії, Бог сподобив Всехвальну Євфимію знову з'явитися особливим свідком і сповіднице. чистоти православного вчення.
У 451 році в місті Халкідоні, у церкві, де спочивали прославлені чудесами мощі святої великомучениці Євфимії, відбувалися засідання IV Вселенського Собору. Собор був скликаний для визначення точного формулювання догмату Православної Церкви про природу Боголюдини Ісуса Христа, що було необхідно з огляду широко розповсюдженої єресі монофізитів, які, всупереч православному вченню про дві природи Ісуса Христа - Божественну і людську, помилково стверджували в Ньому одну природу - Божественну, вносячи до Церкви смуту і розбрат. На Соборі були присутні 630 представників від усіх Помісних Християнських Церков. З боку православних в соборних діяннях брали участь святитель Анатолій, Патріарх Константинопольський (пам'ять 3 липня), святитель Ювеналій, Патріарх Єрусалимський (пам'ять 2 липня), і представники святителя Льва, папи Римського (пам'ять 18 лютого). Монофізити були присутні у великій кількості на чолі з Діоскор, Патріархом Александрійським, і Константинопольським архімандритом Євтихій.
Після довгих дебатів сторони так і не змогли прийти до согласному рішенням.
Тоді святий Патріарх Константинопольський Анатолій запропонував Собору надати рішення церковної суперечки Духу Святому, через Його безсумнівну носительку святу Євфимію Всехвальна, біля чудотворних мощей якої відбувалися соборні дебати. Православні святителі і їх противники написали своє сповідання віри на окремих свитках і запечатали своїми печатками. Відкрили гробницю святої великомучениці Євфимії і обидва свитка поклали на її грудях. Потім, у присутності імператора Маркіяна (450-457), учасники Собору закрили гробницю, доклали до неї імператорську печатку і поставили варту на три дні. У ці дні обидві сторони наклали на себе строгий піст і здійснювали посилені молитви. Через три дні Патріарх і імператор в присутності всього Собору відкрили ковчег з мощами: сувій з Православним сповіданням свята Євфимія тримала в правій руці, а сувій єретичний лежав біля її ніг. Свята Євфимія, як жива, підняла руку і подала сувій Патріарху. Після цього чуда багато з тих, що ухилились взяли Православне сповідання, а наполягати на єресі були віддані соборному осуду і відлученню.
У VII столітті після навали персів мощі святої Євфимії були перенесені з Халкідона в Константинополь, у знову побудовану церкву, присвячену її імені. Через багато років у період іконоборчої єресі ковчег з мощами святої по велінню імператора-іконоборця Льва Ісавра (716-741) був кинутий у море. З моря ковчег був узятий братами-корабельниками Сергієм і Сергоном, які передали його місцевому єпископу. Святитель наказав зберігати святі мощі таємно, під спудом, так як іконоборча єресь продовжувала лютувати, але все ж над мощами була споруджена невелика церква, а на ковчег була покладена дошка з написом, що пояснює, чиї мощі спочивають у ньому. Коли іконоборча єресь була остаточно засуджена на святому Сьомому Вселенському Соборі (787 р.), за святителя Тарасія, Патріарха Константинопольському (784-806), і за імператора Костянтина VI (780-797) і матері його святої Ірині (797-802) мощі святої великомучениці Євфимії Всехвальної були знову урочисто перенесені до Константинополя.
*** *** ***
The holy Great Martyr Euphemia suffered martyrdom in the city of Chalcedon in the year 304, during the time of the persecution against Christians by the emperor Diocletian (284-305). One and a half centuries later, at a time when the Christian Church had become victorious within the Roman Empire, God deigned that Euphemia the All-Praised should again be a witness and confessor of the purity of the Orthodox teaching.
In the year 451 in the city of Chalcedon, in the very church where the glorified relics of the holy Great Martyr Euphemia rested, the sessions of the Fourth Ecumenical Council (July 16) took place. The Council was convened for determining the precise dogmatic formulae of the Orthodox Church concerning the nature of the God-Man Jesus Christ. This was necessary because of the widespread heresy of the Monophysites [“mono-physis” meaning “one nature”], who opposed the Orthodox teaching of the two natures in Jesus Christ, the Divine and the Human natures (in one Divine Person). The Monophysites falsely affirmed that in Christ was only one nature, the Divine [i.e. that Jesus is God but not man, by nature], causing discord and unrest within the Church. At the Council were present 630 representatives from all the local Christian Churches. On the Orthodox side Anatolius, Patriarch of Constantinople (July 3), Juvenal, Patriarch of Jerusalem (July 2), and representatives of Saint Leo, Pope of Rome (February 18) participated in the conciliar deliberations. The Monophysites were present in large numbers, headed by Dioscorus, the Patriarch of Alexandria, and the Constantinople archimandrite Eutychius.
After prolonged discussions, the two sides could not come to a decisive agreement.
The holy Patriarch Anatolius of Constantinople proposed that the Council submit the decision of the Church dispute to the Holy Spirit, through His undoubted bearer Saint Euphemia the All-Praised, whose wonderworking relics had been discovered during the Council’s discussions. The Orthodox hierarchs and their opponents wrote down their confessions of faith on separate scrolls and sealed them with their seals. They opened the tomb of the holy Great Martyr Euphemia and placed both scrolls upon her bosom. Then, in the presence of the emperor Marcian (450-457), the participants of the Council sealed the tomb, putting on it the imperial seal and setting a guard to watch over it for three days. During these days both sides imposed upon themselves strict fast and made intense prayer. After three days the patriarch and the emperor in the presence of the Council opened the tomb with its relics: the scroll with the Orthodox confession was held by Saint Euphemia in her right hand, and the scroll of the heretics lay at her feet. Saint Euphemia, as though alive, raised her hand and gave the scroll to the patriarch. After this miracle many of the hesitant accepted the Orthodox confession, while those remaining obstinant in the heresy were consigned to the Council’s condemnation and excommunication.
After an invasion by the Persians during the seventh century, the relics of Saint Euphemia were transferred from Chalcedon to Constantinople, into a newly built church dedicated to her. Many years later, during the period of the Iconoclast heresy, the reliquary with the relics of the saint was cast into the sea by order of the Iconoclast emperor Leo the Isaurian (716-741). The reliquary was rescued from the sea by the ship-owning brothers Sergius and Sergonos, who gave it over to the local bishop. The holy bishop ordered that the relics be preserved in secret, beneath a crypt, since the Iconoclast heresy was continuing to rage. A small church was built over the relics, and over the reliquary was put a board with an inscription stating whose relics rested within. When the Iconoclast heresy was finally condemned at the holy Seventh Ecumenical Council (in the year 787), during the time of Saint Tarasius, Patriarch of Constantinople (784-806) and the emperor Constantine VI (780-797) and his mother Saint Irene (797-802), the relics of the holy Great Martyr Euphemia were once again solemnly transferred to Constantinople.
–>
Ваша реклама может быть здесь... пишите на телегу @VOPROS24
Часовой пояс GMT +3, время: 09:03.
Весь материал, представленный на сайте взят из доступных источников или прислан посетителями сайта. Любая информация представленная здесь, может использоваться только в ознакомительных целях. Входя на сайт вы автоматически соглашаетесь с данными условиями. Ни администрация сайта, ни хостинг-провайдер, ни любые другие лица не могут нести отвественности за использование материалов. Сайт не предоставляет электронные версии произведений и ПО. Все права на публикуемые аудио, видео, графические и текстовые материалы принадлежат их владельцам. Если Вы являетесь автором материала или обладателем авторских прав на него и против его использования на сайте, пожалуйста свяжитесь с нами.