Іверської ікони Божої Матері. Свт. Мелетія, архієп. Антіохійського (381). Свт. Олексія, митр. Київського і всієї Руси, чудотворця (1378). Свт. Мелетія, архієп. Харківського (1840). Прп. Марії, званої Марином, та батька її Євгенія (VІ). Свт. Антонія, патр.
Константинопольського (895).
Іверська ікона (яка зараз зберігається на Афоні) в IX столітті перебувала в однієї благочестивої вдови, що жила поблизу міста Нікеї. При імператорі Феофілі (829-842) іконоборці, ті що знищували святі ікони, прийшли в будинок цієї християнки, і один воїн списом ударив по образу Богородиці. Негайно з ураженого місця потекла кров. Вдова, боячись знищення святині, пообіцяла імператорським воїнам гроші й просила їх до ранку не чіпати ікону. Коли вони пішли, жінка разом із сином (згодом афонським ченцем), для збереження святої ікони опустила її в море. Ікона, стоячи на воді, приплила до Афону. Афонські ченці, кілька днів бачачи в морі вогненний стовп, що сходить до неба, прийшли до берега й знайшли святий образ, що стоїть на воді.
Після молебню про дарування монастирю явленої святині благочестивий чернець Іверського монастиря святий Гавриїл Грузин (пам'ять 12 липня), за велінням Божої Матері, що з'явилася йому уві сні, пішов по воді, прийняв святу ікону і поставив у храмі.
Однак на наступний день ікона була знайдена не в храмі, а над воротами обителі. Так повторювалося кілька разів, поки Пресвята Діва не відкрила святому Гавриїлу Свою волю в сні, сказавши, що не бажає бути береженою ченцями, а хоче бути їх Хранителькою. Після цього образ був поставлений над монастирськими воротами. Тому свята ікона називається Портаітіссою, Вратарницею. Цей образ зараз знаходиться на Святій горі Афон у славній обителі Іверон. Списки з чудотворного образу Іверської ікони Пресвятої Богородиці розійшлися по всьому Православному світі і також прославились чудесами і святістю. Іверська ікона належить до найбільш шанованих ікон Цариці Небесної.
Прп. Мартиніана (V). Прпп. Зої і Фотинії (Світлани) (V). Прп. Євлогія, архієп. Олександрійського (607 – 608). Блгв. кн. Костянтина Острозького (1608). читать дальше
Прп. Стефана, у чернецтві Симеона, царя Сербського, Мироточивого (1200)
Благовірний князь Василій-Костянтин Острозький був молодшим сином найвищого гетьмана Литовського Костянтина Івановича Острозького. Народився на початку 1527 року у м. Турові і в святому хрещенні був названий Василієм, але на честь його славного батька, за звичаєм часу і за княжою традицією, йому дали і друге славне ім’я – Костянтин. Від батька свого князь Костянтин успадкував звання, велике багатство і маєтки. Це був справжній правитель всієї України, бо в його руках зосереджувалась влада над майже всіма українськими землями. Подібного володаря Україна не знала з часу Київської Русі і таким він залишився аж до свого блаженного упокоєння. Але він від влади і багатства не надимався гордістю, а, подібно до патріарха Авраама, праведних Іова і Йосифа, царів Давида і Соломона, благовірних великих князів Київських Володимира і Ярослава, від багатства свого ревно служив Богові.
Сучасники, навіть й іновірці, свідчать, що князь відзначався глибокою релігійністю та аскетизмом, «мав у народі авторитет і популярність, особливо за свою побожність. Він сам міг цитувати псалми та гімни. Коли виходив на хори, закривав двері, щоб не бачили його молитви. Святою була для нього Чотиридесятниця: у перший день виступав з Острога до монастиря Дубенського, де в церкві Спаса княжу велич змінював чернечим смиренням. Кормився дуже мізерними стравами упродовж усіх сорока днів, незважаючи на свої старі літа».
Діяльність благовірного князя КостянтинаОстрозького є виразним прикладом християнського смирення і церковного послуху. Дбаючи про єдність Церкви Христової та беручи активну участь в полеміці довкола актуальних для Церкви догматичних, есхатологічних, еортологічних та календарних питань, найвищим аргументом та висновком вважав благословення Вселенського Собору та Константинопольського Патріарха – канонічного Предстоятеля Церкви. «Як Святійший Патріарх про це розсудить, так нехай і вершиться» – завершував полемічні листи благовірний князь Острозький.
Будучи поборником церковної єдності, благовірний князь дбав про діалог між християнами та бажав скликання Вселенського Собору Церкви, але був противником часткової унії, як шкідливої для Церкви. Завдяки наполегливості та під охороною князя відбувся православний Берестейський собор, який відкинув унію з Римським престолом і ствердив вірність Київської Митрополії Православній Церкві та Константинопольському Патріарху.
Князь користувався особливим авторитетом серед сучасних йому церковних кіл. Йому Святійший патріарх Олександрійський Мелетій (Пігас) доручив виконувати обов’язки патріаршого екзарха у Київській Митрополії (1596). Князь підтримував і власним авторитетом утверджував соборність Православної Церкви, беручи участь у церковних соборах та ініціюючи пошук шляхів розв’язання міжрелігійних конфліктів у Речі Посполитій. Визначні заслуги перед Православною Церквою були особливо відзначені православним духовенством. Державні урядники вважали князя найбільшим знавцем церковних справ, ведучи розмови навіть про можливість перенесення Константинопольського Патріаршого Престолу на українські землі під патронат князя. Високий авторитет князя у церковному середовищі засвідчують навіть упереджені відгуки єзуїтів, які відзначали, що на Русі князя вшановують після Бога, Пресвятої Богородиці та святого Миколая.
Благовірний князь Костянтин відомий своєю учительною діяльністю, зокрема заснуванням унікального навчального закладу – Острозької академії (1576). Православна школа спричинилася до формування нового покоління православних богословів, перекладачів, проповідників, які уже через кількадесят років змогли реалізувати реформу у Київській Православній митрополії. Академія князя стала зразком не лише для українських, але й для іноземних вищих шкіл наступного періоду.
Завдяки Острозькій академії та особистій участі князя-фундатора в Україні було розпочато систематичну роботу над перекладами грецьких та латинських текстів, що дозволило не лише виправити існуючі переклади, але й розвинути різні галузі українського мовознавства. Згідно з дослідженнями сучасних істориків та богословів, Острозька Біблія – перше у світі повне видання церковнослов’янською мовою, у свій час стала найкращим і найдосконалішим перекладом Священного Писання. Саме Острозька Біблія була покладена в основу всіх наступних видань Священного Писання слов’янською, згодом - російською мовами. Завдяки особистій праці та підтримці князя стало активно розвиватися українське книгодрукування – видання богослужбових книг, полемічної та навчальної література.
Благовірний князь Острозький виступав покровителем і фундатором Православної Церкви не лише в Острозі чи у власних володіннях, але на території всієї Київської Митрополії. На його підтримку і опіку могли розраховувати монастирі та церкви, братства та друкарні усіх тодішніх українських православних єпархій.
Не зважаючи на умовляння сильних світу цього до переходу в католицьку віру, благовірний князь Костянтин дожив до глибокої старості, не зрадивши святому Православ’ю. Він мирно спочив у Бозі 13 (26) лютого 1608 року, в Федорову суботу Великого Посту, маючи 81 рік земного життя.
Сучасники, навіть іновірці, високо шанували благовірного князя, називаючи його «верховним оборонцем і опікуном Православної Церкви», «першим у Грецькому Законі», «великим милостивцем до Набоженства Грецького», «великою запорукою і втіхою всього народу руського» і так характеризуючи його труди: «Православ’я наше почало було сяяти як сонце, люди вчені почали показуватися в Церкві Божій, учителі і будівничі Церкви Божої і книги друковані почали множитися». За подвижницьку працю благовірного князя Костянтина дім православних князів Острозьких названо було «безцінним каменем, карбункулом блискучим, як світильник, який Православна Церква носила в короні своїй між перлами, як мале сонце між зорями».
Освячений Помісний Собор Української Православної Церкви Київського Патріархату, що зібрався у Золотоверхій обителі Архістратига Божого Михаїла у місті Києві з нагоди ювілею 900-ліття цього монастиря та 1020-ліття Хрещення Київської Руси-України, після старанного дослідження життя і подвигу сповненого ревності по Богу і благодаті Святого Духа, великого оборонця Православної віри та благодійника Церкви, благовірного князя Костянтина Острозького, знаходить нині вчасним канонізувати і приєднати до лику святих цього благовірного князя з благочестивого і побожного православного українського роду князів Острозьких.
Ап. від 70-ох Онисима (бл. 109). Прп. Пафнутія, затворника Києво-Печерського, в Дальніх печерах (ХІІІ). Прп. Пафнутія і дочки його Єфросинії (V). Прп. Євсевія, пустельника Сирійського (V).
Віленської (перенесення у Вільно в 1495 р.) і Далматської (1646) ікон Божої Матері.
До великого сонму отців Києво-Печерський належить також преподобний Пафнутій затворник. Він невпинно плакав і зітхав все своє життя про час розлучення душі з тілом, як оточать людину Ангели і духи злоби, покажуть всі її справи - добрі і злі, нагадають їй про всі її думки і бажання, про те, що вона забула і чого не вважала за гріх.
Але Блаженні ті що плачуть, бо вони втішаться (Мф. 5, 4). І преподобний Пафнутій наприкінці свого побачив лики ангельські, які, прийнявши його душу, піднесли її на небо. Мощі його спочивають в Феодосієвих печерах. Його ім'я згадується в 8-й пісні канону: « згадуючи блаженство, тих що плачуть Пафнутію, завжди плакав ти, нині ж радісні унаслідувавши місця, молися там, щоб і нам в оселях безплачевних оселитися»
Святитель Лев Великий, папа Римський (440 - 461), отримав прекрасну і різнобічну освіту, яка відкривала перед ним блискучу світську кар'єру. Однак, прагнучи до духовного життя, він обрав інший шлях і став архідияконом при святому папі Сиксті III (432 - 440), а після його смерті був обраний, у вересні 440 року, папою Римської Церкви. Це був важкий для Церкви час, коли єретики облягали твердиню Православ'я своїми спокусливими псевдовченнями. Святитель Лев умів поєднувати пастирську м'якість і доброту з незламною твердістю в питаннях віросповідання. Саме він став основним захисником Православ'я проти єресі Євтихія і Діоскора, що вчили про одну природу в Господі Ісусі Христі, і єресі Несторія. Він використав увесь свій вплив для того, щоб примирити збентежену єретиками Церкву і своїми посланнями до святих Константинопольських царів Феодосія II (408 - 450) і Маркіана (450 - 457) діяльно сприяв скликанню IV Вселенського Халкидонського Собору (451) для засудження єресі монофізитів. На Соборі, де були присутні 630 єпископів, було оголошено послання святителя Льва до вже покійного тоді святителя Флавіана, Патріарха Константинопольського (447 - 449), потерпілому за Православну віру від розбійницького Ефеського собору в 449 році. У посланні святителя Льва було викладено Православне вчення про дві природи в Господі Ісусі Христі. З вченням цим погодилися всі присутні на Соборі єпископи. Єретики Євтихій і Діоскор були відлучені від Церкви. Святитель Лев з'явився також захисником своєї батьківщини від натиску варварів. У 452 році він силою свого слова утримав від розорення Італії грізного ватажка гунів Аттіли, а в 455 році, коли ватажок вандалів Гензеріх вторгся в Рим, він зумів переконати його не піддавати місто руйнуванню, не палити будівель і не проливати крові. Святитель Лев дожив до глибокої старості. Він заздалегідь знав про свою смерть і приготував себе теплою молитвою і добрими справами до переходу з цього світу у вічність.
Він упокоївся в 461 році і був похований в Римі, у Ватиканському соборі. Його літературна і Богословська спадщина складається з 96 проповідей та 143 послань, з яких найвідоміше - до святителя Флавіана
4 ЛЮТОГО
Седмиця сирна (масляна). Загальниця.
У середу і п’ятницю дозволяється вживання молока та яєць
Апп. від 70-ох: Архипа та Филимона і мц. рівноап. Апфії (І). Мчч. Максима, Феодота, Ісихія, мц. Асклипіодоти (305 – 311). Прпп. Євгенія і Макарія, сповідників, пресвітерів Антиохійських (363). Прп. Досифея
(VІІ), учня прп. авви Дорофея. Прп. Равули (бл. 530).
Преподобний Досифей, учень преподобного авви Дорофея (пам'ять 5 червня), жив в кінці VI - початку VII ст, виховувався в багатій і знатній родині . Від слуг свого дядька, який був воєначальником, юнак Досифей почув розповіді про святе місто Єрусалим, і йому захотілося побувати там. Незабаром мрія його здійснилася. Будучи в Гефсиманії, він довго дивився на зображення Страшного суду. Раптом він побачив поруч з собою жінку, яка пояснила Досифею, що саме зображено на картині. Юнак запитав: "Як можна уникнути вічних мук" На це була відповідь: "Пости, не вживай м'яса, частіше молися", Слідом за тим дивна наставниця стала невидимою. Досифей почав шукати її, але марно, бо співбесідницею була Сама Пресвята Богородиця. Явлення Божої Матері справило на юнака велике враження, і він вирішив поступити в обитель, де настоятелем був авва Серид, а в числі насельників такі великі подвижники, як старці Варсонофій (пам'ять 6 лютого) та Іоанн (пам'ять 19 червня). Досифей, що ретельно просив прийняти його в число братії, був відданий в учні старцю Дорофею. Преподобний Досифей ніс послух у монастирській лікарні, служачи всім недужих. Преподобний Дорофей привчав свого учня до стриманості і посту, потроху зменшуючи кількість щодня з'їденого хліба. Він також відучив юнака від дратівливості і гніву, постійно нагадуючи, що всяке лихе слово, сказане хворому, говориться одночасно Самому Ісусу Христу. Відкриванням помислів старцю і беззаперечним послухом чернець Досифей абсолютно звільнив свою душу від пристрастя. Проживши п'ять років в подвигу служіння хворим і слухняності своєму старцю, преподобний Досифей сам впав у тяжкий недуг. Терпляче переносячи страждання, він ніколи не нарікав і безперестанку молився. Незадовго до смерті він просив передати старця Варсонофію: "Отче, відпусти мене, не можу більше жити". Той надіслав йому відповідь: "Терпи, чадо, недалеко вже милість Божа". Через кілька днів преподобний Досифей знову послав до старця сказати: "Владико мій, не можу більше жити". Тоді преподобний Варсонофій благословив його відійти до Бога і сам просив вмираючого про молитви за всю братію, коли він постане перед Святою Тройцею. Братія здивувалися, що великий авва Варсонофій просив молитов у ченця, який жив у монастирі всього п'ять років і великими подвигами не прославився. Але після смерті преподобного один досвідчений подвижник, молився, щоб йому було відкрито місцеперебування покійних отців обителі, побачив уві сні в сонмі святих і юнака Досифея. Преподобний удостоївся великої слави в Царстві Небесному за свій досконалий послух старцеві і повне зречення від своєї волі.
Прп. Тимофія, що в Символах (795). Свт. Євстафія, архієп. Антіохійського (337). Свт. Георгія, єп. Амастридського (802 – 811).
Козельщанської ікони Божої Матері (1881).
Літургія не звершується. читать дальше
Козельщанська ікона Божої Матері належить до ікон пізніших за часом прославлення (1881) і разом з тим до найбільш шанованих. Ікона ця італійського походження і була привезена до Росії однією з придворних імператриці Єлизавети Петрівни (1741 - 1761). Власниця ікони вийшла заміж за писаря Запорізького війська Сиромаху. Так ікона потрапила на Україну. У XIX столітті вона належала роду Капнистів і була їхньою сімейною святинею. Ікона знаходилася в селі Козельщині, на Полтавщині. На сирній седмиці 1880 р. дочка В. І. Капниста Марія захворіла. Місцевий лікар визначив незначний вивих ноги, від неправильного ухилу вбік, і наклав гіпсову пов'язку. Через деякий час її повезли до харківського хірурга. Він також визначив вивих. Щоб зменшити біль ноги при ходьбі, був зроблений особливий черевик із сталевими пружинами, що обхвачували ногу вище за коліно, і наказано приймати теплі ванни. Минув піст, але хвора не відчувала полегшення.
Після Великодня Марія відчула страшний біль і в іншій нозі, яка у неї скривилася, як і перша. В. І. Капнист знову звернувся до лікаря, який знайшов і в лівій нозі вивих, і надів на цю ногу сталеві пружини, порадивши негайно везти дівчинку на Кавказ для лікування мінеральними водами і гірським повітрям. Подорож на Кавказ і лікування заподіяли ще більші страждання. Сили дівчинки впали, вона втратила всяку чутливість в руках і ногах і не відчувала навіть вколовши. При огляді, окрім колишніх пошкоджень організму, були знайдені ще вивихи в плечових суглобах, в лівому стегні і крайня чутливість в хребетному стовпі по цілій його довжині. Такий сильний ступінь хвороби і невідомість її причини примусили повернутися додому. У жовтні місяці батько поїхав з хворою дочкою до Москви. Тут він звертався до відомих лікарів, які заявили, що вони безсилі перед хворобою.
Батьки і хвора вже зневірялися в порятунку. Але несподівано надалася можливість звернутися до допомоги закордонного професора. Оскільки до його приїзду до Москви залишався тривалий час, хвора просилася додому. Батько відпустив її в село, узявши з своєї дружини слово привезти хвору дочку до Москви, коли отримає сповіщення про приїзд професора. 21 лютого 1881 року отримали ........у, що професор їде до Москви. Така звістка стривожила хвору: чи не опиниться і вона, як інші, безсилою?
Матір, вирішивши їхати наступного дня, указуючи на сімейний образ Божої Матері, сказала дочці: "Марічко, ми завтра їдемо до Москви, візьми образ Божої Матері, почисти Його ризу і міцніше помолися перед нашою Заступницею. Проси, хай допоможе нам благополучно подолати шлях і вилікувати твою хворобу". Хвора і сама, втративши надію на земних лікарів, всю надію поклала на Бога і ввірила свою долю Небесній допомозі. Ікона ця відвіку була відома як чудотворна. За переказами, вона особливо допомагала дівчатам, що вдавалися до неї з благанням влаштувати сімейне щастя. При цьому встановився звичай, щоб той, що молиться чистив ризу на іконі, протираючи її ватою або рушником. Притиснувши до грудей святу ікону, хвора, за допомогою матері, протерла її і всю тяжкість недуги, скорботу і відчай душі вилила перед лицем Божої Матері. І старанна, полум'яна молитва хворої дівчинки була почута. Вона відразу відчула силу в руках і ногах і голосно закричала: "Мамо! матусю! я відчуваю ноги! Матусю, я відчуваю руки". Вона зірвала металеві підпори та бинти і стала вільно ходити по кімнаті, продовжуючи тримати благоговійно в своїх руках образ Божої Матері. Негайно запрошений був парафіяльний священик і перед образом Божої Матері був здійснений подячний молебень. Радісна подія зробилася скоро відомою в навколишніх селах. Мати поїхала до Москви з дочкою, що видужала, і узяла з собою святий образ Божої Матері. Чутка про зцілення швидко розповсюдився по Москві і народ став стікатися спочатку в номер в готелі, а потім до церкви, куди перенесли ікону. Від ікони відбулося ще декілька зцілень. Коли сім'я повернулася додому в Козельщину, вся околиця вже знала про зцілення від Козельщанськї ікони Божої Матері, доконаних в Москві, і багато хто зібрався для поклоніння образу. Зберігати далі ікону в будинку не було можливості, і, з дозволу Високопреосвященного Іоанна, архієпископа Полтавського, 23 квітня 1881 року ікона була перенесена до спеціально влаштованої тимчасової каплиці. Щодня з раннього ранку не замовкав перед образом молебний спів і читання акафістів.
У 1882 році був побудований храм, а визначенням Святійшого Синоду від 1 березня 1885 року була установлена жіноча община, 17 лютого 1891 року перетворена в жіночий монастир на честь Різдва Пресвятої Богородиці.
В даний час Козельщанська ікона Божої Матері знаходиться в Красногорському Покровському жіночому монастирі (Київська єпархія). Козельщанській іконі Божої Матері складена Служба (на 6 березня) та акафіст.
Свт. Порфирія, архієп. Газького (420). Прп. Севастіана Пошехонського (бл. 1500). Мч. Севастіана (бл. 66) читать дальше
Початок Великого посту
Святитель Порфирій, архієпископ Газький, народився близько 346 року в Фессалоніках, в Македонії. Батьки його були людьми заможними, і це дозволило святителю Порфирію отримати хорошу освіту. Маючи схильність до чернечого життя, в двадцять п'ять років він залишив батьківщину і відправився до Єгипту, де трудився на горі Нітрійській під керівництвом преподобного Макарія Великого (пам'ять 19 січня). Там він зустрівся з блаженним Ієронімом, що відвідував у той час єгипетські монастирі. І разом з ним вирушив до Єрусалиму на поклоніння святим місцям і Животворчому Хресту Господньому (пам'ять 14 вересня), після чого оселився в пустелі Йорданській для молитовного та постницького подвигу. Там святий Порфирій впав у тяжкий недуг. Для зцілення він вирішив йти до святих місць Єрусалима. Одного разу, коли він у повному розслабленні і забутті лежав біля підніжжя Голгофи, Господь відвідав Свого раба в рятівному сновидінні. Святий Порфирій побачив Ісуса Христа, що зійшов з Хреста і звернувся до нього зі словами: "Прийми це Древо і бережи його". Прокинувшись, він відчув себе здоровим. Слова Спасителя незабаром справдилися: Патріарх Єрусалимський висвятив святого Порфирія в пресвітерський сан і поставив хранителем Чесного Древа Хреста Господнього. У той час святий Порфирій отримав свою частину батьківської спадщини - 4000 золотих монет. Всі їх він роздав потребуючим і на прикрасу храмів Божих.
У 395 році помер єпископ міста Гази (в Палестині). Місцеві християни відправилися в Кесарію до митрополита Іоанна з проханням поставити їм нового єпископа, який міг би протидіяти язичникам, що переважали в їх місті і гнобили християн. Господь вселив митрополиту закликати єрусалимського пресвітера Порфирія. Зі страхом і трепетом прийняв подвижник святительський сан, зі сльозами поклонився Животворчому Древу і відправився для виконання нового послуху.
У Газі він виявив всього три християнські церкви, а язичницьких капищ і ідолів - велику кількість. У той час сталося бездощів'я і велика засуха. Жерці приносили жертви ідолам, але лихо не припинялося. Святитель Порфирій призначив для всіх християн піст, звершив всенічне бдіння і обійшов з хресним ходом все місто. Відразу ж небо вкрилося хмарами, загримів грім і пролився рясний дощ. Бачачи таке чудо, багато язичників вигукували: "Один Христос є Бог Істинний!" Після цієї події до Церкви приєдналися, прийнявши святе Хрещення, 127 чоловіків, 35 жінок і 14 дітей, а незабаром і ще 110 осіб.
Проте язичники як і раніше гнобили християн, усували їх від громадських посад, обтяжували податками. Святитель Порфирій і митрополит Кесарії Іоанн вирушили до Константинополя, щоб просити захисту в імператора. Їх прийняв святитель Іоанн Золтоустий (пам'ять 14 вересня, 27, 30 січня) і надав дієву допомогу.
Святителі Іоанн і Порфирій були представлені імператриці Євдоксії, яка в той час чекала дитину. "Потрудися за нас, - сказали єпископи імператриці, - і Господь пошле тобі сина, який запанує за твого життя". Євдоксія дуже бажала мати сина, бо раніше у неї народжувалися дочки. І дійсно, в імператорському сімействі, по молитві святителів, народився спадкоємець. В 401 році видано указ імператора про руйнування в Газі ідольських капищ і надання християнам привілеїв. Крім того, імператриця дала святителям кошти на побудову нового храму, який був побудований в Газі на місці найголовнішого капища.
Святитель Порфирій до кінця життя повністю затвердив християнство в Газі і абсолютно огородив свою паству від утисків язичників. За молитвами святителя відбувалися численні чудеса і зцілення. Протягом 25 років наставляв архіпастир словесне стадо і преставився в похилому віці, в 420 році.
Мч. Конона Ісаврійського (І). Знайдення мощей блгв. кн. Феодора Смоленського і дітей його Давида і Константина Ярославських (1463). Прмч. Адріана Пошехонського, Ярославського (1550). Мч. Онисія (І).
Мч. Конона, градаря (городника) (ІІІ). Мц. Іраїди. Мч. Євлогія, що в Палестині. Мч. Євлампія. Прп. Марка (V). Прп. Ісихія (бл. 790
Святий мученик Конон Ісаврійський народився у Віфанії, селищі, розташованому поряд з малоазійськім містом Ісаврією, жителі якого прийняли християнську віру від апостола Павла. Святий Конон з юності сподобився особливого заступництва Архистратига Михаїла, який являвся йому і допомагав в багатьох важких обставинах його життя.
За наполяганням батьків Конон був заручений з дівчиною на ім'я Ганна, яку після весілля він переконав залишитися дівою. Молоде подружжя жило як брат з сестрою, присвятивши себе цілком Богові. Святий Конон привів до християнської віри і своїх батьків. Його батько, святий Нестор, за викриття ідолопоклонників прийняв мученицьку смерть.
Рано поховавши матір і дружину, святий Конон продовжував служіння Богові, цілком присвятивши себе чернечим працям, посту і молитві. У похилому віці святий подвижник був прославлений дарами чудотворінь. Завдяки його проповіді і чудесам багато язичників навернулися до Христа.
Коли в Ісаврії почалися гоніння на християн, одним з перших постраждав святий Конон.
Його піддали жорстоким тортурам за відмову принести жертву ідолам. Проте жителі Ісаврії, дізнавшись про катування, яким піддався святий, вирушили зі зброєю в руках на захист мученика. Злякавшись народного гніву, мучителі втекли, а ісавряни знайшли мученика пораненого і скривавленого на місці тортур. Святий Конон шкодував про те, що не удостоївся прийняти мученицьку смерть для прославлення Господа.
Через два роки святий Конон мирно помер і був похоронений поряд зі своїми батьками і дружиною.
19 БЕРЕЗНЯ
Мчч. 42 в Амморії: Константина, Аетія, Феофіла, Феодора, Мелісена, Каліста, Васоя та інших з ними (бл. 845). Знайдення чесного Хреста і цвяхів св. царицею Єленою в Єрусалимі (326). Прмч. Конона і сина його Конона (270 – 275). Прп. Аркадія Кіпрського (бл. 361).
Ікон Божої Матері Ченстоховської, Шестоківської і «Благодатне небо».
Ченстоховська ікона Божої Матері належить, за переданням, до тих 70-ти ікон Пресвятої Богородиці, які написав святий євангеліст Лука (пам'ять 18 жовтня). Вона була написана в Єрусалимі, в Сіонській світлиці. У 66 - 67 роках, під час навали римських військ під проводом Веспасіана й Тита, християни втікли в містечко Пеллу. Разом з іншими святинями вони зберігали в печерах і Ченстоховський образ Богоматері. У 326 році, коли свята цариця Єлена (пам'ять 21 травня) ходила в Єрусалим для поклоніння святим місцям і знайшла Хрест Христів, вона отримала в дар від християн цю ікону, привезла її в Константинополь і поставила в палацовій каплиці, де святиня перебувала протягом п'яти століть.
На Русь чудотворний образ з великою честю був принесений засновником міста Львова (Лемберга - 1268 - 1270), галицько-волинським князем Левом Даниловичем, і поміщений в Бельзский замку під доглядом православного духовенства.
Згодом, при завоюванні Західної України поляками, чудотворна ікона дісталася польському правителеві князю Владиславу Опольському. Татари, вторгшись в межі Русі, обложили замок Беліз. Сподіваючись на допомогу Матері Божої, князь Владислав виніс святиню з церкви і поставив на міській стіні. Пронизаний ворожою стрілою, чудотворний образ зберіг назавжди сліди витікшої крові. Шкідлива імла, що спустилася тоді на татарське військо змусила їх зняти облогу замку і віддалитися в свої межі. Заступниця Небесна в сонному видінні звеліла князеві перенести чудотворну ікону на Ясну гору Ченстоховську. Заснувавши в 1352 році монастир на Ясній горі - (горі "свіденія" - так її називали за безліч чудес, які там відбувалися), князь Владислав переніс до нього чудотворну святиню, довіривши її на зберігання ченцям Паулінського ордена. Через кілька років обитель була пограбована гуситами. Позбавивши її всіх скарбів, вони хотіли викрасти і чудотворний образ, але невидима сила утримувала коней, і візок зі святинею не рушив з місця. У люті один з грабіжників скинув святу ікону на землю, а інший вдарив мечем по лику. Тут же справедлива кара спіткала всіх: першого розірвало на частини, у другого відсохла рука, інші впали мертвими або вражені були сліпотою.
В середині XVII століття шведський король Карл Х Густав, взявши Варшаву і Краків, зазнав поразки під Ченстоховським монастирем на Ясній горі. Допомога і заступництво Цариці Небесної підбадьорили поляків, а король Ян Казимир, повернувшись до Львова, оприлюднив маніфест, за яким доручав свою державу заступництву Божої Матері, називаючи Ченстоховський Її образ "Польської Королевою". Війна зі шведами в 1656 році закінчилася для Польщі успішно.
Безліч чудес від Ченстоховської чудотворного образу було засвідчено в особливій книзі, що зберігається в храмі Ченстоховського монастиря. З цієї ікони зроблено було багато списків як для католицьких, так і для православних храмів.
У 1813 році, коли російські війська увійшли в Ченстоховську фортецю, настоятель і братія Лаври піднесли генералу Сакену список з чудотворного образу. Пізніше ікона була поставлена в Санкт-Петербурзі в Казанському соборі.
40 мчч., що в Севастійському озері мучилися: Кіріона, Кандида, Домна, Ісихія, Іраклія, Смарагда, Євноїка, Уалента (Валента), Вивіана, Клавдія, Пріска, Феодула, Євтихія, Іоана, Ксанфія, Іліана, Сисинія, Ангія, Аетія, Флавія, Акакія, Єкдикія (Єкдита), Лісимаха, Олександра, Ілія, Горгонія, Феофіла, Дометіана, Гаїя, Леонтія, Афанасія, Кирила, Сакердона, Миколая, Уалерія (Валерія), Філоктимона, Северіана, Худіона, Мелітона і Аглаїя (бл. 320). Мч. Урпасіана (бл. 295). Св. Кесарія, брата свт. Григорія Богослова
(бл. 369). Прав. Тарасія. читать дальше
Албазинської ікони Божої Матері «Слово стало плоттю» (1666).
Літургія Ранішосвячених Дарів.
Щороку, 22 березня, Свята Православна Церква вшановує пам’ять 40-а мучеників, що в Севастійському озері були замучені. Це свято є одним з найбільш шанованих православними християнами свят. В день пам’яті святих страстотерпців Севастійських полегшується піст і служиться Літургія Ранішосвячених Дарів.
В 313 р. святий рівноапостольний цар Константин Великий видав Міланський едикт, згідно з яким розширювалась свобода віросповідування і християни прирівнювались в правах з язичниками. Але співправитель Константина – Лікіній – готувався до війни проти Константина та, боячись зради, вирішив очистити від християн своє військо.
В той час, у вірменському місті Севастії, одним з військових начальників був Агриколай, ревний прихильник язичництва. Під його керівництвом була дружина з сорока кападокійців, хоробрих воїнів, які стали переможцями в багатьох битвах, всі вони були християнами. Коли воїни відмовились принести жертву язичницьким богам, Агриколай кинув їх у в’язницю. Воїни стали ревно молитися, і ось в ночі почули голос: «Хто перетерпить до кінця, той спасеться». На наступний ранок воїнів знову привели до Агриколая. На цей раз язичник вдався до лестощів. Він почав вихваляти їх мужність, молодість та силу і знову запропонував їм відректися від Христа і, таким чином, придбати для себе прихильність імператора. Знову почувши відмову, Агриколай наказав закувати воїнів, однак старший з них, Кіріон, сказав: «Імператор не давав тобі права накладати на нас кайдани». Тоді Агриколай збентежився і наказав відвести воїнів у в’язницю без кайданів.
Через сім днів прибув у Севастію знатний вельможа Лісій і влаштував суд над воїнами. Святі твердо відповідали: «Візьми не тільки наше воїнське звання, але й наше життя, для нас немає нічого дорожчого за Христа Бога». Тоді Лісій звелів побити страстотерпців камінням. Але камені летіли мимо цілі. Камінь, який кинув Лісій, попав в обличчя Агриколаю. Мучителі зрозуміли, що святих огороджує якась невидима сила. У в’язниці воїни провели цілу ніч і знову почули втішаючий їх голос: «Хто вірує в Мене, якщо і помре, оживе. Дерзайте і не бійтесь, бо приймете вінці нетлінні».
На наступний день суд перед мучителем і допит повторились, воїни ж залишилися незхильні. В той час, якраз, була зима, сильний мороз. Святих воїнів розділи, повели до озера, що знаходилось неподалік від міста, і поставили під вартою на кризі на цілу ніч. Щоб зламати волю мучеників, на березі розтопили баню. О першій годині ночі, коли холод став нестерпним, один із воїнів не витримав і кинувся швидше до лазні, але тільки він переступив поріг, як впав мертвим. О третій годині ночі Господь послав утіху мученикам: несподівано стало світло, лід розтанув, і вода в озері стала теплою.
Вся сторожа спала, не спав лише один воїн на ім’я Аглаій. Поглянувши на озеро, він побачив, що над головою кожного мученика з’явився вінець. Аглаій нарахував 39 вінців і зрозумів, що воїн, який не витримав мук, лишив себе вінця. Тоді Аглаій розбудив решту вартових, зкинув з себе одяг і сказав їм: «І я – християнин» – і приєднався до мучеників. Стоячи в воді, він молився: «Господи, Боже, я вірую в Тебе, в Котрого ці воїни вірують. Приєднай і мене до них, щоб сподобився постраждати з Твоїми рабами».
На ранок з подивом побачили, що мученики живі, а їх вартовий Аглаій разом з ними прославляє Христа. Тоді воїнів вивели з води і перебили їм коліна. Під час цієї страшної кари матір наймолодшого з воїнів – Мілітона, переконувала сина не страхатися, а перетерпіти все до кінця. Бо той, хто перетерпить до кінця спасенний буде.
Тіла мучеників положили на колісниці і повезли на спалення. Юний Мелітон ще дихав і його залишили лежати на землі. Тоді мати підняла сина і на своїх плечах понесла сина за колісницею. Коли Мілітон випустив останній подих, мати поклала його на колісницю поряд з тілами його святих сподвижників. Тіла святих були спалені на полум’ї, а обвуглені кості кинуті у воду, щоб християни не зібрали їх.
Через три дні мученики з’явились у сні блаженному Петру, єпископу Севастійському, і звеліли йому поховати їх останки. Єпископ з декількома кліриками вночі зібрав останки славних мучеників і з честю поховав їх. Страдницький подвиг святих мучеників Севастійських в ці дні Великого посту є для християн усіх часів гарним прикладом, як треба любити Господа і слідувати за Христом.
–>
Ваша реклама может быть здесь... пишите на телегу @VOPROS24
Часовой пояс GMT +3, время: 09:07.
Весь материал, представленный на сайте взят из доступных источников или прислан посетителями сайта. Любая информация представленная здесь, может использоваться только в ознакомительных целях. Входя на сайт вы автоматически соглашаетесь с данными условиями. Ни администрация сайта, ни хостинг-провайдер, ни любые другие лица не могут нести отвественности за использование материалов. Сайт не предоставляет электронные версии произведений и ПО. Все права на публикуемые аудио, видео, графические и текстовые материалы принадлежат их владельцам. Если Вы являетесь автором материала или обладателем авторских прав на него и против его использования на сайте, пожалуйста свяжитесь с нами.